BI bevezetés a vállalatoknál

Minden cégnél felmerül az igény arra, hogy valami módon támogatni kellene a döntéshozatalt a cégből származó vagy a cég számára elérhető adatok elemzésével. Ezek az igények nem csak felsővezetői szinten jelentkeznek, ahol operatív és stratégiai szintű döntéseket kell hozni, hanem az egyes szakterületek munkatársainál is, ahol tervezésre, visszamérésre és szakterületi szintű döntésekre van szükség. Lehetnek ezek rendszeres igények is, amelyeket valamilyen jelentés vagy adatszolgáltatás formájában kell nyújtani, de gyakoribbak az ad-hoc igények, amelyekkel a napi munkát kell kiszolgálni.
business intelligence

Az európai uniós támogatásból finanszírozott projekt a precíziós mezőgazdaság magyarországi gyors terjedésével, a digitális agrometeorológiai adatszolgáltatásra megnőtt igény alapján jött létre. A küldetés célja az, hogy a folyamatosan frissülő adatok ismeretében, az egyre gyakrabban előforduló csapadékhiányos időszakokban, előrejelzést adjon az aszállyal veszélyeztetett területekről, ezzel az aszálymonitoringnak köszönhetően mérsékelhetővé tegye hazánkban az aszálykárokat.

A WREN (Water Resources in Efficient Networks) a talaj felső rétegének nedvességtartalmát és a növényzet fejlődését vizsgálja. A fedélzeti multispektrális képalkotó rendszer, a földfelszínt 16 x 16 méteres részletességgel, közel 10 000 négyzetkilométeres területre vonatkozóan fogja megbecsülni egy áthaladás alatt. A növényzet fejlődésének megfigyeléséhez, a látható, közeli infravörös és rövid hullámú infravörös hullámhosszban gyűjt majd adatokat.  A műhold nagy előnye, hogy nem csak azt a területet képes lefotózni, ami felett áthalad, hanem oldalra is ki tud tekinteni, amivel sűrűbben készíthet képeket egy adott területről.

 

A pályára állítás után első és legfontosabb feladat a műhold és a földi állomás közötti kapcsolat létrehozása, majd a fedélzeti alrendszerek beindítása lesz. A műhold fedélzetén elhelyezett egységek biztosítják majd a működéshez szükséges energia előállítását, a kamerák vezérlését, a megfelelő kapcsolat létrejöttét. A helyzetstabilizáló alrendszer működésével állnak majd irányba a kamerák. A kamerák kalibrációját követően pedig készülnek az első felvételek, amiket majd a WREN tárol és továbbít a földi állomásra, ahonnan a kutatásban résztvevő projektcsapat kapja meg további értékelésre.

 

A műholdfelvételek feldolgozását követően, a rendszer nagy felbontású biofizikai és biokémiai adatokat küld majd, melyeket egy gépi tanulási algoritmusokat használó rendszer fog feldolgozni.

 

A küldetés garanciáját a C3S Kft többszörös repülési múltja, az eddigi űrbe bocsátott műholdjainak 100%-os hibátlan működése, nagy megbízhatóságú és hosszú élettartamú 6U platformja és adatkezelési szolgáltatása biztosítja. A műholdat a teljes küldetése alatt, a C3S fogja üzemeltetni.

Konzorciumi tagok:

A konzorciumvezető COMBIT Zrt. (a Grepton cégcsoport tagja) 1985-ben alakult és jelenlegi formájában 2011 óta működik. Tevékenysége fő fókusza országos méretű IT rendszerek kifejlesztése, továbbfejlesztése és üzemeltetése, valamint az utóbbi közel 20 évben pedig egyre növekvő hányadot alkot a K+F tevékenysége. A cég a következő területeken nyújt szolgáltatást: Oracle disztribúció, Informatikai támogatás és üzemeltetés, Adatbázis adminisztráció, Infrastruktúra kiépítés, Egyedi szoftverfejelsztés, Környezetvédelmi monitoring, Alkalmazásfejlesztés, MySQL Cloud Service Certified Implementation Specialist. A cég főbb partnerei: Oracle, Delta Informatika, RAAB Digital, ELTE TTK Biológiai Intézet, Országos Vízügyi Főigazgatóság

Az űripari platform és műholdas üzemeltető: A C3S Kft. űripari vállalat, tevékenységének középpontjában olyan 3-16U méretű, nagy megbízhatóságú platformok és robusztus, redundáns alrendszerek tervezése és gyártása áll, amelyek a kereskedelmi vagy tudományos célú IoT konstellációs és földmegfigyelési igényeknek egyaránt megfelelnek. A cég küldetésoperációs rendszere a felbocsátástól a befejezésig a missziók teljes életciklusát végigköveti. A nanoműholdas cégek között a C3S olyan nagyműholdas megoldások és technológiák kis méretű megvalósításával vívott ki előkelő helyet, amelyek garanciát jelentenek a hosszú élettartamra és a nagy megbízhatóságra. A CubeSat-ok világán túl, nagyműholdas projektekben energiaellátó és hasznos teher szabályozó rendszerek tervezőjeként van jelen. Első 3U küldetése, a RadCube 2021-ben került felbocsátásra. Második, teljes mértékben ipari igényeket szolgáló missziója a szintén 3U platformon felbocsátott VIREO.

Az Óbudai Egyetem részéről az EKIK és az AMK GEO működik közre. Az Egyetemi Kutató és Innovációs Központ 2014-ben azzal a céllal jött létre, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedő KFI tevékenységet folytasson és összefogja az ÓE kutatóműhelyeiben folyó KFI tevékenységeket, a minőségi kutatáshoz biztosítsa a megfelelő színvonalú, központi feltételeket. Az AMK Geoinformatikai Intézete a földmérés, a geoinformatika, precíziós gazdálkodás, a távérzékelés, a geodézia, a földgazdálkodás kutatásának és mérnöki oktatásának elismert szakértője.

A Széchenyi István Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi karán évtizedek óta folynak a precíziós gazdálkodáshoz köthető kutatások. A Kar kezelésében álló mintegy 500 ha szántóterület megfelelő üzemnagyságot biztosít ahhoz, hogy a legkülönbözőbb kutatási feladatokat tudjuk elvégezni. A jelenlegi projekthez kapcsolódóan már most rendelkezésre állnak olyan eszközök (pl.: szenzorhálózatba kötött környezeti monitoring rendszer, kis magasságú multispektrális távérzékelési rendszer (UAS)) amelyek a klímamonitoring program rendelkezésére bocsátható.

 

Kapcsolódó weboldal: https://wren.hu/?lang=hu

 

Kapcsolódó videó: https://www.youtube.com/watch?v=uekafN-WSek (a műhold pályára engedése: 2:21:54-nél)

Tűrt BI megoldások

Ezeknek az igényeknek a kiszolgálására a munkatársak kézre álló, könnyen elérhető megoldásokat keresnek, amelyek segítségével a lehető legkevesebb befektetett munkával, hatékonyan tudják ezeket az igényeket kiszolgálni. Gyakran a vállalatok által “hivatalos”-nak nevezett megoldások nem ilyenek vagy nem is léteznek, ezért a munkatársak “gerilla” módon, egy általuk választott eszközzel valósítják meg ezeket. Számtalanszor találkoztunk vele, hogy manuálisan Excelben vagy a Microsoft Power BI Desktop ingyenes verziójának letöltésével maguknak készítették el ezeket az elemzéseket a nélkül, hogy a vállalat informatikai vezetőivel vagy szakembereivel konzultáltak volna.  Vállalati szinten ezeket az eszközöket a régi 3T-s analógia alapján (tiltott, tűrt, támogatott) szokták kezelni, és nagyon sokszor egyszerűen a tűrt kategóriába kerülnek, mielőtt (akár kényszerből is) hivatalos vállalati BI platform válna belőlük. Érdemes ezért ezeket az igényeket időben kezelni és a munkatársakat szaktudással, eszközökkel segíteni, hogy a heterogén és kaotikus vállalati eszközöket elkerüljük.

A BI bevezetés kezdete

De hogyan is lehetne jól elkezdeni egy BI projektet? Kezdjük el kicsiben, egy jól körül határolható probléma megoldására koncentrálva. Ez jó lehetőséget biztosít arra, hogy összebarátkozzunk a technológiával és kevés befektetéssel használható megoldást készítsünk. Válasszunk olyan adatforrásokat, amelyekhez eleve hozzáférésünk van és a helyességükről is meg vagyunk győződve. A fő adatforrás mellé válasszunk kiegészítő adatokat (pl. az adatbázisból érkező gyártási adatok mellé Excelből terv adatokat) és ezeket összekapcsolva állítsunk elő elemzéseket. Fontos, hogy valós igényt szolgáljunk ki, ne a teszt kedvéért találomra kiválasztott feladatot végezzünk el.

 

Továbblépésként gondolkodjunk komplett szakterületekben. Építsük föl egy szakterület elemzésre alkalmas modelljét, benne a fontos mutatószámokkal. Ez a modell eltérő, összetettebb elemzésekhez is alkalmas lesz. Tisztázzuk a modellben használt fogalmakat, számított adatokat és készítsünk róluk leírást, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mit értünk alattuk. Ezek után a szomszédos szakterületek adatait bevonva igazi vállalati adatmodell kezdhetünk összeállítani. Nem biztos, hogy mindent sikerül ilyen egyszerűen megvalósítani, ezért gyűjtsük össze a problémákat, amelyekkel szembe találkoztunk és a jelenlegi környezetben nem tudjuk megoldani. Ezek lesznek azok a valós igények, amelyek alapján a rendszerünket továbbfejleszthetjük majd.

A profi BI megoldás

Mitől lesz igazán profi egy vállalati BI? Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani ahhoz, hogy fenntartható és értékes BI rendszerünk legyen. Az első és legfontosabb dolog, hogy ellenőrzött adatforrásaink és számítási módszereink legyenek, a modellben és a riportokban használt fogalmak ismertek és dokumentáltak legyenek. Ez a feltétele ugyanis annak, hogy a felhasználók bizalommal legyenek a megjelenő adatok iránt. Fontos a publikáció megfelelő módja is, hogy az ellenőrzött riportok megfelelő frissességgel legyenek elérhetők az erre jogosult felhasználói körnek.

jó vagy nem jó

Nem minden feladat végezhető el saját erőforrásokkal. Egy vállalati BI felépítésénél több olyan feladat is van, amelyhez tanácsos gyakorlott BI vagy adattárház fejlesztő segítségét kérni. Ilyenek lehetnek az adatkinyeréssel, integrációval kapcsolatos folyamatok, de különösen az analitikus modell felépítése vagy a BI riportok és elemzések felépítésével kapcsolatos jó gyakorlatok elsajátítása. Érdemes szakértői segítséget felhasználni a sikeres induláshoz és a buktatók elkerüléséhez. Egy gyakorlatlanságból elkövetett ballépés akár hosszabb időre is hátráltathat egy BI projektet vagy hibás döntésekhez vezet az eszközöket, módszereket illetően.

Komplex BI megoldások

Az élet persze sokszor bonyolultabb, minthogy egy egyszerű BI megoldás ki tudná szolgálni az igényeket. Sokszor szembesültünk vele, hogy az adatok kinyerése és integrációja sokkal nehezebb, mintsem egy önálló BI eszköz képes lenne önmagában kezelni. Ennek több oka is lehet. Probléma lehet magának az integrációnak az erőforrás igénye, vagy az, hogy a forrásrendszer múltra vonatkozó adatokat nem tud szolgáltatni, mert folyamatosan felülírja azt. Gyakran maga a modell rendkívül összetett, sok különböző frissítési gyakoriságú forrásból táplálkozik. Ezekben az esetekben adattárház és adatpiacok építésére van szükség, amely ezeket az integrációs és adatpiac építési lépéseket hatékonyan elvégzi, majd erre megjelenítő felületként ültethető rá a BI eszköz. Ezek mellett szükséges megtartani az új források integrációjának kipróbálásához, az új elképzelések teszteléséhez azt a módszertant, amivel az egészet elindítottuk. Azaz mindig legyen lehetőség ad-hoc módon is összekapcsolni új adatforrásokat a meglévőkkel, hiszen a BI igények folyamatosan változnak, akárcsak a vállalat és annak környezete.

Érdekel!

A BI bevezetését bízza ránk!

Sok éves tapasztalattal támogatjuk BI projektjeit.