Tűrt BI megoldások
Ezeknek az igényeknek a kiszolgálására a munkatársak kézre álló, könnyen elérhető megoldásokat keresnek, amelyek segítségével a lehető legkevesebb befektetett munkával, hatékonyan tudják ezeket az igényeket kiszolgálni. Gyakran a vállalatok által “hivatalos”-nak nevezett megoldások nem ilyenek vagy nem is léteznek, ezért a munkatársak “gerilla” módon, egy általuk választott eszközzel valósítják meg ezeket. Számtalanszor találkoztunk vele, hogy manuálisan Excelben vagy a Microsoft Power BI Desktop ingyenes verziójának letöltésével maguknak készítették el ezeket az elemzéseket a nélkül, hogy a vállalat informatikai vezetőivel vagy szakembereivel konzultáltak volna. Vállalati szinten ezeket az eszközöket a régi 3T-s analógia alapján (tiltott, tűrt, támogatott) szokták kezelni, és nagyon sokszor egyszerűen a tűrt kategóriába kerülnek, mielőtt (akár kényszerből is) hivatalos vállalati BI platform válna belőlük. Érdemes ezért ezeket az igényeket időben kezelni és a munkatársakat szaktudással, eszközökkel segíteni, hogy a heterogén és kaotikus vállalati eszközöket elkerüljük.
A BI bevezetés kezdete
De hogyan is lehetne jól elkezdeni egy BI projektet? Kezdjük el kicsiben, egy jól körül határolható probléma megoldására koncentrálva. Ez jó lehetőséget biztosít arra, hogy összebarátkozzunk a technológiával és kevés befektetéssel használható megoldást készítsünk. Válasszunk olyan adatforrásokat, amelyekhez eleve hozzáférésünk van és a helyességükről is meg vagyunk győződve. A fő adatforrás mellé válasszunk kiegészítő adatokat (pl. az adatbázisból érkező gyártási adatok mellé Excelből terv adatokat) és ezeket összekapcsolva állítsunk elő elemzéseket. Fontos, hogy valós igényt szolgáljunk ki, ne a teszt kedvéért találomra kiválasztott feladatot végezzünk el.
Továbblépésként gondolkodjunk komplett szakterületekben. Építsük föl egy szakterület elemzésre alkalmas modelljét, benne a fontos mutatószámokkal. Ez a modell eltérő, összetettebb elemzésekhez is alkalmas lesz. Tisztázzuk a modellben használt fogalmakat, számított adatokat és készítsünk róluk leírást, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, mit értünk alattuk. Ezek után a szomszédos szakterületek adatait bevonva igazi vállalati adatmodell kezdhetünk összeállítani. Nem biztos, hogy mindent sikerül ilyen egyszerűen megvalósítani, ezért gyűjtsük össze a problémákat, amelyekkel szembe találkoztunk és a jelenlegi környezetben nem tudjuk megoldani. Ezek lesznek azok a valós igények, amelyek alapján a rendszerünket továbbfejleszthetjük majd.
A profi BI megoldás
Mitől lesz igazán profi egy vállalati BI? Van néhány szempont, amit érdemes szem előtt tartani ahhoz, hogy fenntartható és értékes BI rendszerünk legyen. Az első és legfontosabb dolog, hogy ellenőrzött adatforrásaink és számítási módszereink legyenek, a modellben és a riportokban használt fogalmak ismertek és dokumentáltak legyenek. Ez a feltétele ugyanis annak, hogy a felhasználók bizalommal legyenek a megjelenő adatok iránt. Fontos a publikáció megfelelő módja is, hogy az ellenőrzött riportok megfelelő frissességgel legyenek elérhetők az erre jogosult felhasználói körnek.
Nem minden feladat végezhető el saját erőforrásokkal. Egy vállalati BI felépítésénél több olyan feladat is van, amelyhez tanácsos gyakorlott BI vagy adattárház fejlesztő segítségét kérni. Ilyenek lehetnek az adatkinyeréssel, integrációval kapcsolatos folyamatok, de különösen az analitikus modell felépítése vagy a BI riportok és elemzések felépítésével kapcsolatos jó gyakorlatok elsajátítása. Érdemes szakértői segítséget felhasználni a sikeres induláshoz és a buktatók elkerüléséhez. Egy gyakorlatlanságból elkövetett ballépés akár hosszabb időre is hátráltathat egy BI projektet vagy hibás döntésekhez vezet az eszközöket, módszereket illetően.
Komplex BI megoldások
Az élet persze sokszor bonyolultabb, minthogy egy egyszerű BI megoldás ki tudná szolgálni az igényeket. Sokszor szembesültünk vele, hogy az adatok kinyerése és integrációja sokkal nehezebb, mintsem egy önálló BI eszköz képes lenne önmagában kezelni. Ennek több oka is lehet. Probléma lehet magának az integrációnak az erőforrás igénye, vagy az, hogy a forrásrendszer múltra vonatkozó adatokat nem tud szolgáltatni, mert folyamatosan felülírja azt. Gyakran maga a modell rendkívül összetett, sok különböző frissítési gyakoriságú forrásból táplálkozik. Ezekben az esetekben adattárház és adatpiacok építésére van szükség, amely ezeket az integrációs és adatpiac építési lépéseket hatékonyan elvégzi, majd erre megjelenítő felületként ültethető rá a BI eszköz. Ezek mellett szükséges megtartani az új források integrációjának kipróbálásához, az új elképzelések teszteléséhez azt a módszertant, amivel az egészet elindítottuk. Azaz mindig legyen lehetőség ad-hoc módon is összekapcsolni új adatforrásokat a meglévőkkel, hiszen a BI igények folyamatosan változnak, akárcsak a vállalat és annak környezete.
Küldje el nekünk az elérhetőségét és amint lehet felvesszük Önnel a kapcsolatot, vagy keressen minket a
+36 1 204-7730 telefonszámon!