SKILLNOID

A SKILLNOID név alatt egy merőben új és egyedülálló platform fog elindulni, ami magában hordozza a potenciált, hogy teljesen más kontextusba helyezze a mozgás és a gamerek kapcsolatát. A megoldás révén minden egyes megtett lépéssel, elégettet kalóriával a játékbeli fejlődésért tehetünk.
Neon Wings

Az európai uniós támogatásból finanszírozott projekt a precíziós mezőgazdaság magyarországi gyors terjedésével, a digitális agrometeorológiai adatszolgáltatásra megnőtt igény alapján jött létre. A küldetés célja az, hogy a folyamatosan frissülő adatok ismeretében, az egyre gyakrabban előforduló csapadékhiányos időszakokban, előrejelzést adjon az aszállyal veszélyeztetett területekről, ezzel az aszálymonitoringnak köszönhetően mérsékelhetővé tegye hazánkban az aszálykárokat.

A WREN (Water Resources in Efficient Networks) a talaj felső rétegének nedvességtartalmát és a növényzet fejlődését vizsgálja. A fedélzeti multispektrális képalkotó rendszer, a földfelszínt 16 x 16 méteres részletességgel, közel 10 000 négyzetkilométeres területre vonatkozóan fogja megbecsülni egy áthaladás alatt. A növényzet fejlődésének megfigyeléséhez, a látható, közeli infravörös és rövid hullámú infravörös hullámhosszban gyűjt majd adatokat.  A műhold nagy előnye, hogy nem csak azt a területet képes lefotózni, ami felett áthalad, hanem oldalra is ki tud tekinteni, amivel sűrűbben készíthet képeket egy adott területről.

A pályára állítás után első és legfontosabb feladat a műhold és a földi állomás közötti kapcsolat létrehozása, majd a fedélzeti alrendszerek beindítása lesz. A műhold fedélzetén elhelyezett egységek biztosítják majd a működéshez szükséges energia előállítását, a kamerák vezérlését, a megfelelő kapcsolat létrejöttét. A helyzetstabilizáló alrendszer működésével állnak majd irányba a kamerák. A kamerák kalibrációját követően pedig készülnek az első felvételek, amiket majd a WREN tárol és továbbít a földi állomásra, ahonnan a kutatásban résztvevő projektcsapat kapja meg további értékelésre.

A műholdfelvételek feldolgozását követően, a rendszer nagy felbontású biofizikai és biokémiai adatokat küld majd, melyeket egy gépi tanulási algoritmusokat használó rendszer fog feldolgozni.

A küldetés garanciáját a C3S Kft többszörös repülési múltja, az eddigi űrbe bocsátott műholdjainak 100%-os hibátlan működése, nagy megbízhatóságú és hosszú élettartamú 6U platformja és adatkezelési szolgáltatása biztosítja. A műholdat a teljes küldetése alatt, a C3S fogja üzemeltetni.

Konzorciumi tagok:

A konzorciumvezető COMBIT Zrt. (a Grepton cégcsoport tagja) 1985-ben alakult és jelenlegi formájában 2011 óta működik. Tevékenysége fő fókusza országos méretű IT rendszerek kifejlesztése, továbbfejlesztése és üzemeltetése, valamint az utóbbi közel 20 évben pedig egyre növekvő hányadot alkot a K+F tevékenysége. A cég a következő területeken nyújt szolgáltatást: Oracle disztribúció, Informatikai támogatás és üzemeltetés, Adatbázis adminisztráció, Infrastruktúra kiépítés, Egyedi szoftverfejelsztés, Környezetvédelmi monitoring, Alkalmazásfejlesztés, MySQL Cloud Service Certified Implementation Specialist. A cég főbb partnerei: Oracle, Delta Informatika, RAAB Digital, ELTE TTK Biológiai Intézet, Országos Vízügyi Főigazgatóság

Az űripari platform és műholdas üzemeltető: A C3S Kft. űripari vállalat, tevékenységének középpontjában olyan 3-16U méretű, nagy megbízhatóságú platformok és robusztus, redundáns alrendszerek tervezése és gyártása áll, amelyek a kereskedelmi vagy tudományos célú IoT konstellációs és földmegfigyelési igényeknek egyaránt megfelelnek. A cég küldetésoperációs rendszere a felbocsátástól a befejezésig a missziók teljes életciklusát végigköveti. A nanoműholdas cégek között a C3S olyan nagyműholdas megoldások és technológiák kis méretű megvalósításával vívott ki előkelő helyet, amelyek garanciát jelentenek a hosszú élettartamra és a nagy megbízhatóságra. A CubeSat-ok világán túl, nagyműholdas projektekben energiaellátó és hasznos teher szabályozó rendszerek tervezőjeként van jelen. Első 3U küldetése, a RadCube 2021-ben került felbocsátásra. Második, teljes mértékben ipari igényeket szolgáló missziója a szintén 3U platformon felbocsátott VIREO.

Az Óbudai Egyetem részéről az EKIK és az AMK GEO működik közre. Az Egyetemi Kutató és Innovációs Központ 2014-ben azzal a céllal jött létre, hogy nemzetközi szinten is kiemelkedő KFI tevékenységet folytasson és összefogja az ÓE kutatóműhelyeiben folyó KFI tevékenységeket, a minőségi kutatáshoz biztosítsa a megfelelő színvonalú, központi feltételeket. Az AMK Geoinformatikai Intézete a földmérés, a geoinformatika, precíziós gazdálkodás, a távérzékelés, a geodézia, a földgazdálkodás kutatásának és mérnöki oktatásának elismert szakértője.

A Széchenyi István Egyetem Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi karán évtizedek óta folynak a precíziós gazdálkodáshoz köthető kutatások. A Kar kezelésében álló mintegy 500 ha szántóterület megfelelő üzemnagyságot biztosít ahhoz, hogy a legkülönbözőbb kutatási feladatokat tudjuk elvégezni. A jelenlegi projekthez kapcsolódóan már most rendelkezésre állnak olyan eszközök (pl.: szenzorhálózatba kötött környezeti monitoring rendszer, kis magasságú multispektrális távérzékelési rendszer (UAS)) amelyek a klímamonitoring program rendelkezésére bocsátható.

Kapcsolódó weboldal: https://wren.hu/?lang=hu

Kapcsolódó videó: https://www.youtube.com/watch?v=uekafN-WSek (a műhold pályára engedése: 2:21:54-nél)

Kapcsolat a világok között

A SKILLNOID kapcsolatot teremt a játékok által nyújtott virtuális világ és a valós fizikai világ közt a mozgás gamifikációjával. A platform révén minden egyes mozgással töltött perccel nem csak az egészségükért tehetnek egy lépést a felhasználók, hanem a platformhoz csatlakoztatott játékbeli fejlődésüket is elősegíthetik. Mivel a különböző fizikai aktivitások következtében játokon belüli jutalmakat és előnyöket aktiválhatnak. Ezzel az ösztönző rendszerrel egy win-win szituáció alakul ki a játékosok számára, mivel ha sportoláshoz vagy bármilyen mozgáshoz abba is hagyja az aktív játszást, attól még ugyanúgy folytatja a játék béli fejlődést.

Egy ilyen fajta mozgást támogató platform hasznossága a mostani COVID 19 vírusos időben még erőteljesebben megjelenik. A bezártságnak köszönhetően mindenkinek lényegesen megnőtt a négy fal között töltött ideje, ami új hobbikhoz és a mozgással töltött idő lecsökkenéséhez vezetett. Ilyen hobbi a videójáték is, ami a platformmal együttműködve kiváló ösztönző lehet a mozgás újrakezdéséhez azok számára, akik azt a karantén idején elhanyagolták.

Új piaci lehetőségek

A másik oldalról megvizsgálva nem csak a játékosok érdekeit szolgálja ez az új platform, hanem az aktivitást merő eszközök/programok gyártóit és a játékfejlesztőket is.

A SKILLNOID az aktivitást mérő eszközök (okosórák, okostelefonok, fitnesz karkötők) gyártói, valamint ezen az eszközökön futó aktivitást mérő szoftverek fejlesztő számára egy teljesen új, hatalmas piacot nyit meg. A videojáték piac jelenleg közel 2,5 milliárd aktív felhasználóval és 180 milliárd USD éves bevétellel rendelkezik.

A játékfejlesztők számára pedig egy új eszközt biztosít, mellyel növelhetik a játékélményt, a játékosok önbecsülését, valamint e kettő hatás együttesen jelentősen hozzájárulhat a játékosaik elköteleződésének növekedéséhez is.

SKILLNOID működés közben

Az alkalmazásban minden játékhoz megjelennek mozgással megszerezhető jutalmak. A reward kiválasztását követően, a mozgással szerzett összes kalória erre a jutalomra fog gyűlni. Amint összegyűlik a jutalomhoz szükséges összes kalória a felhasználónak 48 órája van azt aktiválni.

A kalóriák gyűjtéséhez mindössze két dologra van szüksége a felhasználónak: egy GoogleFit fiókra és egy eszközre, ami ebbe a fiókba rögzíti az aktív kalóriákat és a lépés számot, ugyanis a SKILLNOID e két adat alapján számolja az összes kalóriát. Fontos megjegyezni még, hogy az alkalmazás önmagában nem tárolja a GoogleFit-ben keletkező egyéb információkat, nem követi a felhasználót.

A platform fejlesztése

Az elmúlt több mint 1 év során a rendszer teljes fejlesztését és megvalósítását a Grepton Informatikai Zrt. végezte. Ennek eredményeképpen egy olyan innovatív megoldás született, ami teljes mértékben felhő alapokon nyugszik és annak köszönhetően, hogy a SKILLNOID egyetlen játékfejlesztő stúdióhoz sem tartozik, ezért bármelyik játékhoz szabadon integrálható attól függetlenül, hogy az adott játék milyen platformon fut. Mobilon jelenleg az Android alkalmazás boltjában érhető el a SKILLNOID.

A SKILLNOID fejlesztésében a tulajdonosok választása azért esett a Grepton-ra, mert itt megvan minden kompetencia, ami egy ilyen ambiciózus projekt megvalósításához szükséges, a sok éves tapasztalat a felhő technológiák és mobil alkalmazások területén, ráadásul talán a legfontosabb az innovatív gondolkodásmód is.

Az első partner

Neon Wings logo

Az érdeklődőknek jelenleg a SKILLNOID platform kipróbálására a Neon Wings: Air Race játékon keresztül van lehetősége. A játék maga egy nyílt pályakörnyezetben játszódó pörgős és akciódús versenyszimulátor, ahol a főszerepben az űrhajók vannak, ugyanis a verseny során mi magunk is az egyik űrhajó pilótjává válunk. A játék két fiatal magyar játékfejlesztő munkájának a gyümölcse és jelenleg még korai hozzáférési állapotban kedvező áron érhető el a STEAM-en keresztül, ahol folyamatosan bővül újabb és újabb tartalmakkal, amelyek fokozzák a játékélményt.

A jövőbe tekintve

A SKILLNOID fejlesztése nem állt meg, a csapat a továbbiakban is gőzerővel fejleszti a platformot és mindenki számára elérhetővé kívánja azt tenni. Ezért is van a céljaik között, hogy ne csak Android eszközökön legyen elérhető az alkalmazás, hanem elvigyék azt az IOS felhasználók számára is. Továbbá azon játékgyártók számát is szeretnék növelni, akik integrálják a megoldást a játékaikba. A SKILLNOID még csak az út elején jár, egy olyan út elején, ami a végére akár megváltoztathatja az emberek kapcsolatát a videójátékokkal.