Gyártás

A jövő gyára

Intelligens üzleti megoldások a jövő gyárában

Érdekel!

Intelligens üzleti megoldások a jövő gyárában

gyart_01

Egy gyár, ahol a termelés folyamatosan, leállások és veszteségek nélkül folyik; ahol minden tevékenységről minden pillanatban elérhetőek részletes, elemezhető és vizualizálható adatok; ahol minden ember és gép pontosan a hozzá illő munkafolyamatot végzi. Nincsenek felesleges anyagmozgatások, készlethiányok, kihasználatlan vagy kontrollálhatatlan dolgok. Minden tökéletes pontossággal működik – mint egy óraszerkezet. Ez a jövő gyára, amelynek kulcsa a digitalizációban és az üzleti intelligencia-megoldásokban (BI) rejlik, melyek segítenek az üzleti adatok feldolgozásában, értékelésében és kimutatásában.

A jövő gyára intelligens

A digitalizált gyártási rendszerek a gyártás minden lépcsőfokát összekapcsolják a raktározástól kezdve a logisztikán keresztül a vállalatirányítási rendszerben történő pénzügyi kimutatásig. A termelés során keletkezett nagy mennyiségű adatot, Big Data megoldások dolgozzák fel: folyamatosan elemzik a beérkező információkat, következtetéseket vonnak le belőlük és visszacsatolják őket a gyártási és minőségbiztosítási területek felelőseinek.

Így a termelés még költséghatékonyabbá, gyorsabbá és hibamentessé válhat. A rendszer ráadásul segít olyan rejtett kapcsolatok és következtetések levonásában is, mellyel a mennyiség vagy a minőség is tovább fokozható. Az elemzés segítségével feltárhatjuk, mi áll a hirtelen meghibásodások vagy épp a minőségi problémák mögött – sőt, akár a lehetséges problémák is előre jelezhetővé válnak.

Valós idejű elemzés

A termelés folyamata és az ellátási lánc is vizualizálható a munkálatokat valós időben elemzőrendszernek köszönhetően, amely az anyagáram folyamatát irányítja és felügyeli. Így a termelés részleteiben és egészében is bármelyik pillanatban látható és vizsgálható: a készletek helyéről és státuszáról ugyanúgy kérhetünk könnyen áttekinthető adatokat, mint a gépek és termékek állapotáról, a munkát végző munkatársakról vagy a meghibásodásokról. A rendszer naprakészen számon tartja és elemzi a készleteket a gyáron belül és az ellátási lánc szereplőinél is – így nem csak a készletadatok, de a készletmozgások is valós időben vizsgálhatóak és kimutathatóak. Mindezért az egy- vagy kétdimenziós vonalkódok, vagy az RFID, azaz rádiófrekvenciás azonosítórendszer felelős; míg az adatvizualizációt a vállalati erőforrás-tervezési (ERP), ellátási lánc-menedzsmenti (SCM) vagy termelés ütemező (AP) rendszer végzi.

Érdekel!

Ipar 4.0

A jövő gyára az ipar 4.0 része: a kifejezés a negyedik ipari forradalmat takarja, amelyet a Mesterséges Intelligencia (MI, angolul AI) és a gépi tanulás jellemez. Ebben a kiber-fizikai rendszerben a teljes ellátási lánc egyetlen rendszerbe tartozik, amely vertikálisan, azaz anyagáram mentén, és horizontálisan azaz a funkciók mentén is összefügg. A szoftverek és fizikai egységek így létrejövő, integrált rendszerében  különböző gépek egymással kommunikálnak, és a gyártás valamennyi folyamata elemezhető, nyomon követhető, fejleszthető és optimalizálható – nemcsak gyáron belül, de a különböző gyáregységek között is.

A jövő gyára ugyanakkor nem pazarló – sokkal inkább zöld, fenntartható, takarékos és hatékony. Az energiamonitoringot az integrált, digitális rendszer biztosítja: ennek segítségével, az elemzések és kimutatások tanulságait kihasználva gyártásunk a lehető leginkább környezetbaráttá tehető, a költségek és a fogyasztás is optimalizálható. Mindezt nemcsak az egyre fontosabbá váló zöld átmenet, de az energiaárak folyamatos emelkedése és kiszámíthatatlansága is megkívánja. Az üzleti intelligenciának köszönhetően kimutathatóvá válik a gyártott termékre eső energiaköltség és lehetővé válik a világpiaci energiaárakra való valós idejű reagálás. Az energiaárak függvényében könnyebbé válik a döntéshozatal egy gép indításáról vagy leállásáról, illetve ez a döntés is programozhatóvá válik. A fentieknek köszönhetően gyors és megalapozott döntéseket lehet hozni, amelyek javítják a műveleteket és időt, pénzt, valamint erőforrásokat takarítanak meg.

Az egyedi igényekre szabott megoldásaink a Grepton szakértelmének köszönhetően már számos partnerünk IT fejlesztéseit elősegítették. Vegye fel velünk  a kapcsolatot, hogy az Önök problémájára ismegoldásokat találhassunk.

space shuttle in space

Útnak indult Magyarország legnagyobb műholdja, a WREN!

2024. augusztus 16-án péntek éjjel indították útnak Magyarország legnagyobb műholdját a WREN-t (Water Resources in Efficient Networks) a SpaceX Falcon-9 rakétájával a kaliforniai Vandenberg Űrbázisról. A C3S Kft. legújabb 6U (20 cm × 10 cm × 34.05 cm) méretű nanoműholdja, a Grepton csoport tagja, a COMBIT Számítástechnikai Zrt. által vezetett konzorcium tagjaival az Óbudai Egyetem és a Széchenyi István Egyetem együttműködésében valósult meg. Pályára állítását követően Magyarország területéről fog rendszeresen távérzékelt adatokat továbbítani.

analitika gr

Hol is állok pontosan az adataim használatában? A deskriptív analitikától a preskriptív analítikáig

Napjainkban egyre erőteljesebb elvárás a gyártók felé a nagy fokú rugalmasság. Bár a Just-in-Time a covid idején jelentősen háttérbe szorult, az utóbbi hónapok során újra egyre többet hallani róla. Mindamellett olyan iparágakban jelenik meg az egyedi tömeggyártás vagy az agilis gyártás fogalma, mint az autóipar vagy az elektronikai ipar. Ezek mind újabb kihívások elé állítják a gyártó vállalatok döntéshozóit, akiknek nem csupán a folyton változó külső körülményekhez, de a változó vevői és eladói igényekre is válaszolniuk kell – a korábbiaknál jelentősen rövidebb határidő alatt.

business intelligence

BI bevezetés a vállalatoknál

Minden cégnél felmerül az igény arra, hogy valami módon támogatni kellene a döntéshozatalt a cégből származó vagy a cég számára elérhető adatok elemzésével. Ezek az igények nem csak felsővezetői szinten jelentkeznek, ahol operatív és stratégiai szintű döntéseket kell hozni, hanem az egyes szakterületek munkatársainál is, ahol tervezésre, visszamérésre és szakterületi szintű döntésekre van szükség. Lehetnek ezek rendszeres igények is, amelyeket valamilyen jelentés vagy adatszolgáltatás formájában kell nyújtani, de gyakoribbak az ad-hoc igények, amelyekkel a napi munkát kell kiszolgálni.